Valea Urzicii direct pe fir (abruptul nordic al Coștilei)

Data: 18 septembrie 2010
Participanti: Dana, Baza si Florică
Traseu: Valea Urzicii direct pe fir pana in Brana Mare a Costilei, coborare pe Valea Priponului

Avea Baza o idee mai veche de a face o vale din Costila. Acum pur si simplu a sosit momentul sa punem aceasta idee in practica. Si cum mai rar exista coincidente, nu este intamplator ca am ajuns pe Valea Urzicii exact in ziua cand si altii planuiau sa mearga tot pe aceasta vale. Ne-am lasat putin influentati in alegerea traseului de faptul ca altii au adus vorba despre Valea Urzicii, dar in privinta abordarii nu aveam de gand sa ne abatem de la ideea noastra: sa parcurgem valea fix pe fir.

Dupa ce incercam sa ne documentam, ne dam seama ca va fi cel putin interesant. Asta nu pentru ca am fi gasit vreo descriere completa a vaii, ci tocmai pentru ca nu am gasit nicio informatie detaliata de genul acesta. Kargel mentioneaza in treacat (in cartea Muntii Bucegi - Drumetie, Alpinism,Schi ) ca cele doua canioane sunt de gradul IV, si se concentreaza pe descrierea ocolirilor. Bun, asta inseamna ca trebuie sa ne echipam serios! Dar cat de serios e serios?

Florică este atras imediat de idee si are liber in weekend, asa ca suntem in echipa ideala pentru traseul asta. Fiind trei, putem cara cam tot ce ne trece prin cap ca ar putea fi util. Asa ca luam cu noi 2 semicorzi, pitoane, ciocan, mobile, papuci de catarat pentru fiecare si chiar si un saculet de magneziu :). Si bine am facut, ca absolut toate s-au dovedit utile. Fara vreunele din acestea destul de probabil ca nu ar fi fost realizabil traseul in stilul pe care ni-l propusesem.


***

VALEA URZICII pe fir pana in BMC

Generalitati:
  • daca nu se ocolesc saritorile, nu are nici o legatura cu gradul 2A
  • sunt cateva saritori mari, nepitonate si greu de asigurat
  • pe acolo e teren mai de aventura, nu seamana nici cu o vale clasica, nici cu un traseu de alpinism
  • multe saritori par cam tot timpul umede, poate cateva zile pe an sa fie perfect uscate (?)
  • noi am prins saritorile in conditii abordabile, cu exceptia unei saritori de vreo 10m (chiar sub BMC) care parea mazgoasa pe ambii versanti - fata de restul saritorilor de pe vale care erau mazgoaze doar pe partea stanga cum urci, dar se puteau aborda pe partea dreapta
  • dificultatea vine din faptul ca sunt saritori multe (vreo 2 foarte inalte) si alunecoase, unde este greu sa plasezi asigurari

Materiale (stim, par cam multe):
  • 2 semicorzi;
  • 4-5 pitoane, ciocan;
  • 4-5 frienduri intre 2 cm si 6 cm, utile pe o buna parte din saritori
  • cateva nuci mari
  • ~10 bucle
  • espadrile de catarat
  • eventual un sac de magneziu ;)
  • obligatoriu casca

Intrarea in vale din drumul turistic este clara. Chiar exista un bolovan in apropierea potecii marcate pe care scrie cu vopsea rosie "V. URZICII".

Dupa intrarea usoara in vale, ajungem la prima saritoare (sub 10m ca inaltime) cu piton. Aici e momentul sa punem hamurile pe noi si sa ne asiguram.


Baza pe prima saritoare.


Apoi urmeaza o saritoare mai inalta cu pitoane suficiente.


Dupa aceea mai gasim doua saritori interesante...


...prima - pe care urca Baza -


...iar apoi, dupa o zona mai deschisa a vaii,


... a doua - pe care merge Florică. Se pare ca aceasta se poate depasi si printr-o fereastra.


Dar noi suntem suficient de flexibili sa trecem saritoarea prin exterior cu un spraitz larg.


Ajungem la prima saritoare inalta (asta ar fi in primul canion). Estimam ~25m. Ca grad poate ar fi un IV+, dar nu e relevant. E umed, sunt doar 2 pitoane (si acestea sunt in acelasi loc), deci clar e nevoie de asigurari mobile.


Revedem mai jos aceasta prima saritoare mare, care i-a revenit lui Baza.


Cele 2 pitoane gasite pe aceasta saritoare sunt echipate cu niste bucle vechi si se afla cam la 2/3 din inaltimea saritorii. [mai nou, in 2013, am constatat ca ambele bucle au fost luate de cineva... Pacat! Erau un element pitoresc... ]


Un timp continuam urcusul pe vale fara mari dificultati.


Gasim si un bloc de zapada ramas din iarna trecuta, desi suntem in septembrie :)


O saritoare mica, dar aparent dificila ne blocheaza drumul. Aici se formeaza un braneag clar spre stanga (cum urci). Din acest loc si pana in BMC nu am mai gasit niciun fel de asigurare fixa pe vale, nici macar puncte de rapel amenajate. Nici noi nu am lasat vreo urma a trecerii noastre - am recuperat tot ce am batut.

Ne-am incapatanat sa trecem direct aceasta saritoare...


... si am batut primul piton. S-a dovedit apoi ca doar aici jos era greu de trecut.


Florică in actiune :) . O lespede mare reprezinta o priza tentanta, dar nu e clar cat de bine sta acolo.


In continuare pe vale...


...intrand intre peretii impunatori ai celui de-al doilea canion.


Ajungem la marea saritoare din cel de-al doilea canion. Are vreo 25m si e destul de evident abordabila pe versantul din dreapta. Ca dificultate, conteaza enorm conditiile in care se afla saritoarea. Noi am prins-o partial uda si foarte alunecoasa. Pe ea nu este niciun piton. Am folosit si pitoane, si asigurari mobile dar nici unele nu puteau fi plasate grozav. Tot din acest motiv nu am lasat in urma vreun piton.


Florică pleaca primul pe aceasta saritoare. Dupa 2 pitoane si 4 frienduri pare ca a depasit dificultatile...


... dar ajunge la un pasaj de aderenta pe stanca uda unde papucii lui refuza sa coopereze. 



Merge si Baza sa incerce pasul buclucas, pe care il trece ajutat fiind de magneziu pentru a usca cateva prize, de rabdare in a curata papucii inainte de pas, dar in mod evident si de faptul ca 2/3 din saritoare era deja asigurata de Florică.


Apoi am gasit o saritoare umeda, cu bolovan, ce nu putea fi abordata direct in aceste conditii. Noi am urcat paralel cu valea pe un horn putin in dreapta saritorii (in poza se intuieste existenta acestui horn), si cand am ajuns sus am traversat pe o brana de piatra spre stanga. Am ajuns inapoi in vale putin deasupra saritorii.


Urmeaza inca o mica saritoare pe care noi ne-am asigurat, dar care nu e deloc grea si se ajunge brusc in BMC. Parca nu e chiar evidenta intersectia cu brana daca nu stii zona.

***

Din BMC am ales sa coboram pe Valea Priponului si in continuare pe Valea Cerbului. Exact cand am dat in marcajul de Valea Cerbului ne-am intalnit cu un grup ce venea de pe Acele Morarului asa ca, fiind in grup mare, drumul prin padure pe intuneric a trecut parca mai repede... chiar daca la un moment dat s-au auzit niste sunete ciudate (eu prefer sa cred ca era o capra, dar baietii insista ca de fapt era un pui de urs).

[pentru varianta "de primavara" (2013) a Vaii Urzicii, vezi aici]

11 comentarii:

Anonim spunea...

foarte interesant traseul. cum se ajunge la intrarea in vale?

oldrocker1950 spunea...

salutare!deci nu m-am inselat,voi erati cei zariti de mine din bmc.am vazut pozele,am cam salivat nitel,asa mi-ar fi placut si mie sa le trec dar a trebuit sa ocolim saritorile de neam prost cum le-am zis.aveam la noi o cordelina,semicoarda am lasat-o la masina,citeva carabe,citeva pitoane si ciocan dar mircea a decis sa mergem asa,mai de virsta noastra chit ca eu ma bagam si pe unde erati voi,deh...asta e.la saritoarea in care stai in sprait e gaura pe dedesubt,prin ea am iesit.inteleg ca ati iesit tot in bmc sub coltul crapat si v-ati intors ca si noi,prin pripon.pozele mele sunt pe picasaweb.google.com/oldrocker1950 ps.urzica chiar ca aduce a aventura,nici vale alpina nici catarare clasica cum stim noi,d-asta e si asa de frumoasa.as reveni oricind aici.ps.2 mircea imi propune ptr.simbata albisoara hornurilor 2a si continuarea crestei picaturii pina la monument.initial vroiam seaca.sa vedem ce va fi,sunt nehotarit in acest moment.numai bine si salutari tuturor membrilor echipei.

Silvique_ms spunea...

Foarte, foarte original modul de a parcurgere a vaii ales de voi. Bravo mai!!! ;)

Anonim spunea...

Foarte faina prezentarea. E prea mare pentru mine dificultatea in stilul adoptat de voi, dar ma bucur ca am putut vedea valea in felul acest prin ochii vostri. Succes mai departe. Virgil

Mircea Ordean spunea...

Felicitări pentru tura voastră... Am văzut şi eu că se pot trece locuri ce-mi păruseră extrem de urîte...
Bravo!

Anonim spunea...

Aha, deci asta a fost tura voastra ... foarte faina; intr-adevar a trecutmult mai rapid drumul din miez de noaptein grup mare :)

zile senine
gabi colea

Catalin Pobega spunea...

Dana si Baza, sunteti bravi si originali in traseele pe care le abordati. Va urmaresc cu interes toate turele Felicitari si tineti-o tot asa!

Baza spunea...

@Anonim: Valea se afla in abruptul nordic al Costilei, detalii despre ea/zona poti gasi in cartea lui Cristea sau in cele ale lui Kargel despre Bucegi; ele prezinta abordarea "normala" a vaii, ce am facut noi e mai neuzual.

@oldrocker1950 & Mircea O.: Am vazut pozele voastre si e interesant pe unde ati fost... pareau destul de precare branitele; noi acum inca nu stim pe unde se puteu ocoli saritorile. Pentru weekend noi inca ne mai gandim ... la ceva mai "la lumina" decat data trecuta (poate o creasta)

Anonim spunea...

Felicitari pentru tura si multumiri pentru postare. Iti poti face acum o idee despre parcurgerea vaii pe fir. M-ar fi interesat si niste referiri la timpii de parcurgere - general si pe portiuni.
Ture la fel de frumoase in continuare.
Adrian C.

Dana spunea...

@Adrian: intr-adevar, timpii de parcurgere sunt interesant de stiut. De la intrarea in vale pana in BMC noi am facut ~10 ore din care: pe prima saritoare mare ~1 ora, pe saritoarea mica dar dificila pe care am batut piton ~40 min si pe a doua saritoare mare ~2:45. Evident, in functie de conditii, timpii pe aceste 3 saritori pot varia foarte mult, deci in niciun caz nu trebuie luati ca referinta. In general, nu ne-am grabit :)

Anonim spunea...

Salut!

Foarte fain descrisa tura. Am in vedere acest traseu pt anul acesta si descrierea ta plus fotografiile imi vor fi de un real folos. Multumesc si s-aveti drumuri faine.

Cristian Popescu (Ceapone)

ATENȚIE !!!

Unele activități prezentate aici implică risc serios de accidentare gravă sau chiar fatală.

Este important de reținut că:
  • Abordarea anumitor trasee prezentate aici poate fi foarte diferită de cea obișnuită, un motiv foarte serios de a trata cu rezervă informațiile prezentate.
  • Condițiile în care un traseu se găsește (împreună cu riscurile asociate!) pot fi foarte diferite față de cum au fost ele găsite la un moment dat.

În consecință:
  • NU ne putem asuma nicio răspundere în caz că informațiile prezentate aici sunt greșite, inexacte sau depășite.
  • NU ne asumăm nicio răspundere pentru consecințele ce pot decurge din folosirea, în orice fel, a oricăror materiale prezentate aici.
  • Folosirea oricăror informații sau idei prezentate aici se face integral pe propria răspundere.